آموزش برنامه کرل( قسمت اول )
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آموزش برنامه کرل( قسمت اول )
نوشته شده در 8 آبان 1389
بازدید : 2002
نویسنده : TAKPAR

بنام خدا

 

دوست داشتن عرضه مي خواد و دوست داشته شدن لياقت.

 

آموزش برنامه کرل( قسمت اول )

 

   Corel draw چيست؟

اين برنامه يكي از برنامه هاي طراحي و گرافيك محسوب مي شود. يك برنامه مبتني بر بردارهاي رياضي، بدين معني كه شما وقتي در صفحة طراحي Corel draw موضوعي را رسم مي كنيد آن موضوع توسط فرمولهاي رياضي تعريف مي شوند اصطلاحا در كامپيوتر به اين توضيح مي گوئيم نرم افزار Corel draw يك برنامة Vector مي باشد.

امروزه بيشتر طراحي هاي انواع آرم، كارت ويزيت، كاتولوگ، بروشور، انواع آگهي هاي تبليغاتي و. . . را مي توان توسط اين نرم افزار انجام داد. چيزي كه وجود دارد در واقع اين مي باشد كه Corel draw برنامه ايست كه به شما اجازه مي دهد ايده هاي خود را به صورت گرافيكي و متني به نمايش بگذاريد. پتانسيل و قابليتهاي برنامه فقط به قوة تصور شما محدود مي شود.

امروزه هر شخصي كه با گرافيك كامپيوتر آشناست، نرم افزار Corel Draw را مي شناسد و از آن استفاده مي كند. چرا كه نسبت به ساير نرم افزارهاي گرافيكي، امكانات و امتيازات بيشتري دارد. پس بنابراين براي كساني كه قصد يادگيري گرافيك كامپيوتري دارند، اجتناب ناپذير است.

براي اجراي برنامه Corel Draw 12‌ بعد از نصب از مسيرSuite 12 Start/programs/Corel graphics استفاده مي كنيم.

        معرفي پنجره Welcome

با اجراي برنامه پنجره اي گشوده مي شود كه داراي آيكنهاي زير است:

New Graphic‌: يك صفحه جديد براي كار باز مي نمايد.

Recently used: آخرين فايل ويرايش شده را كه ذخيره نموده ايم باز مي نمايد.

Open: ليست فايلهاي ذخيره شده را باز مي نمايد.

New From Template: يك فايل را به عنوان الگوي اصلي قرار مي دهد.

$      نكته: درصورتيكه بخواهيم براي دفعات بعد كه وارد برنامه مي شويم پنجره Welcome باز نشود گزينه Show this Welcome Screen at start up‌ را غير فعال مي نماييم.

بعضي از فرمت‎هاي مهم Photoshop

 (JPEG) Joint Photographic Experts group:

اين Format فرمت گروه متخصصان عكاسي است و بهترين format جهت انتشار تصاوير در وِب مي باشد اين فرمت براي تصاويري كه داراي رنگهاي متنوع مي باشند بسيار مناسب است. در اين Format اطلاعات رنگي به ميزان كمي تغيير مي كند و تقريباً ثابت است و تا 16 ميليون رنگ را مي تواند نشان دهد. با اينكه رنگ ها عموماً با اين Format ثابت مي ماند اما تنظيم و كاهش حجم فايل از كيفيت آن مي كاهد. يعني قسمتي از اطلاعات در اثر فشرده سازي از بين مي رود. اگر كيفيت بالا براي اين Format در نظر گرفته شود حجم فايل بيشتر و زمان بارگذاري نيز طولاني تر خواهد بود و بالعكس. با توجه به از بين رفتن قسمتي از داده ها در يك فايل بهتر است زماني تصوير را با اين Format ذخيره سازيد كه ديگر نمي خواهيد آن را تغيير دهيد. اگر چنانچه خواستيد تصويري كه با اين Format ذخيره شده است را تغيير دهيد بهتر است اول آن را به Format ذاتي فتوشاپ (PSD ) تبديل كنيد و سپس بعد از تغييرات آن را مجدداً با Format JPEG ” ذخيره كنيد تا اطلاعات كمتري از بين برود. براي عكس هاي تمام رنگي يا سياه و سفيد و خاكستري از Format GPEG ” استفاده مي كنيم. اگر تصويري داراي شفافيت چند سطحي باشد از اين قالب استفاده مي كنيم. اين قالب بندي براي ارسال عكس، وساير تصويرهايي كه در آن ها تغيير رنگ تدريجي وجود دارد بسيار مناسب است.

(تصاوير شبكه اي قابل حمل ) (PNG ) Protable Network Graph

دو نوع Format PNG وجود دارد. 1- 8 بيتي 2- 24. فشرده سازي اين Format بيشتر از فرمت “ GIF ” مي باشد. اين فرمت يكي از بهترين قالب بندي ها براي انتشار تصاوير در Web است اين Format هم امكان فشرده سازي GIF را دارد و هم رنگ هاي بي نهايت “ JPEG ” را. در نتيجه با اين Format هم حجم فايل ها بسيار كم مي شود و هم كيفيت هاي رنگ بصورت اوليه باقي مي ماند، البته برنامه هاي قديمي مرورگر Web نمي توانند از اين Format استفاده كنند.

اين “Format ” 2 نوع قالب بندي دارد:

1. PNG-8 اين Format تصاويري كه رنگ يكدست دارند و 8 بيتي هستند را بصورت مناسبي فشرده ميكند و جزئيات و حروف متني را بخوبي حفظ مي كند، در اين قالب بندي از فشرده سازي Lossless استفاده مي شود و هنگام فشرده سازي اطلاعات از دست نخواهد رفت. اگر تصاوير 24 بيتي را با اين FORMAT ذخيره كنيد كيفيت تصاوير پايين مي آيد.

فشرده سازي اين format بسيار پيشرفته تر است يعني فايل هايي كه ايجاد مي كند به انـدازه 30 تا 10 درصد كوچكتر از فايل هاي “ GIF ” مي باشد.

2. PNG-24 در اين Format از سيستم رنگ 24 بيتي استفاده مي شود اين قالب بندي براي تصاويري كه تغيـيرات شديد رنگي در آنها تدريجي مي باشد مناسب است. از اين قالب بندي براي تصاويري كـه شفافيت چـند سطحي در آن وجود داشته باشد و داراي لايه هاي شفاف باشد استفاده مي شود. اگر قالب بندي “ GIF ” را براي فايلي مناسب يافتيد قالب بندي PNG-8 نيز براي آن مناسب است و اين قالب بندي همان كار را در اندازه كوچكتر انجام مي دهد. براي انجام اين كار از قالب بندي PNG-24 هم مي توانيم استفاده كنيم.

(Format تبادل اطلاعات) GIF ) Graphics interchange Format)

اين قالب بندي نيز براي فايل هاي Web بكار مي رود. در اين قالب بندي فايل هاي ذخيره شده به 256 رنگ محدود مي شود كه در برنامه هاي مرورگر Web اين محدوديت به 216 رنگ مي رسد. بنابراين كيفيت تصاوير ذخيره شده با اين قالب بندي از تصاوير ذخيره شده با Format JPEG ” پايين تر است اما اين Format قادر است تصاوير با رنگ هاي محدود را بخوبي نمايش دهد. در تصاويري كه تغيير رنگ تدريجي وجود دارد نبايد از اين Format استفاده شود. براي تصاوير خطي كه تناليته هاي خاكستري زيادي ندارد يا تصاوير رنگي كه تعداد رنگ هاي آن از 255 رنگ كمتر است از اين Format استفاده مي شود. اين Format بهترين فرمتي است كه در Web استفاده مي شود. اين Format ناحيه اي كه رنگ يكدست دارد را بخوبي ذخيره مي كند و براي تغيير رنگ تدريجي بخوبي عمل نمي كند. فشرده سازي فرمت P. N. G بيشتر از GIF مي باشد. اين Format امكان ذخيره سازي تصوير بر روي پس زمينه شفاف را نيز فراهم مي كند.

فايل هاي BMP

تصوير نقطه بيتي براي كامپيوتر هايي كه طرح هاي زير بنايي DOS يا Windows را اجرا مي كنند، بصورت قالب استاندارد درآمده است. در صورتيكه فشرده سازي RLE را بكار ببريد، مي توانيد مثل LZW در قالب TIFF بدون از دست رفتن داده ها فايل را فشرده كنيد. مي توانيد سيستم عامل را در كادر BMP Options مشخص كنيد.

فايل هايPDF

اين قالب بندي سرنام كلمه هاي(Page Description Format) ومربوط به برنامهAcrobat محصول شركتAdobe مي باشد. اين استاندارد براي ايجاد تصويرهايي مناسب است كه بتوان آن را در كامپيوترهاي مختلف خواند. كلاً اين Format در اكثر دستگاههاي سخت افزاري قابل خواندن است.

فايل هاي PICT RESOURCE

فايل هاي مرسوم در جهان مكينتاش هستند و براي جابجايي فايل هاي گرافيكي بين برنامه ها، مي توان بخوبي از آن استفاده كرد. اين گونه فايل ها براي انتقال نواحي بزرگ يا رنگ صلب به كار مي روند. اينگونه فايل ها براي آرشيو كانال هاي آلفايي كه در حالت سياه و سفيد ذخيره شده اند نيز بكار مي رود. اين فايل به ميزان زيادي در نشر روميزي مورد استفاده قرار مي گيرد.

فايل هاي RAW

اين قابليت فايل اغلب وقتي بكار مي رود كه بخواهيد تصوير را براي استفاده بر روي طرح زير بناي متفاوت با آنچه كه بر روي كامپيوتر داريد بكار ببريد. همان طور كه مي‎دانيد اطلاعات فايل در بر گيرنده مجموعه اي از بايت هاست. در هر كانال روشني پيكسل بر روي مقياس صفر به 255 با مقدار صفر براي سياه و 255 براي سفيد خالص تعريف شده است به عبارت ديگر اين قالب بندي اطلاعات فايل را به صورتي ذخيره مي كند كه قالب بندي آن براي انتقال بين برنامه ها و كامپيوترهاي مختلف، بيشترين انعطاف پذيري را داشته باشد.

فايل هاي EPS

اين قالب‎ ها فايل هاي پست اسكريپ كپسوله شده استانداردي در نشر روميزي مي باشند و توسط اكثر برنامه هاي تصويري طراحي پذيرفته شده اند. اين تصاوير ذخيره شده در قالبEPS توسط چندين خط فرمان نوشته شده تعريف مي شود. اين قالب متفاوت با قالب TIFF است. قالبEPS را نمي توان مستقيماً بازبيني كرد. اين فايل را مي توان با هر دو سيستم سازگار با (مكينتاش و يا آي بي ام ) مورد استفاده قرار داد.

فايل هاي TIFF

سرنام كلمه هايTagged - Image File Format مي باشد. اين فايلها طوري ذخيره مي شوند كه هم در Windows  و هم در مكينتاش قابل استفاده باشند در بعضي از برنامه هاي نشر روميزي نيز استفاده از اين قالب بندي ترجيح داده مي شود. برنامه‎هاي نشر روميزي مانند (Page maker وquark express ). همچنين اين فايل در هر دو نوع كامپيوترهاي IBM و مكينتاش نيز بكار مي رود.

        تصاوير Raster و Vector

گرافيك كامپيوتري به دو دسته Raster و Vector تقسيم مي شوند. برنامه فتوشاپ، يك برنامه Raster مي باشد. يعني برنامه اي است كه از شبكه نقاط مربع شكلي به نام پيكسل استفاده مي كند. پيكسلها نقاط بسيار ريز مربع شكلي هستند كه از تجمع آنها، تصوير بر روي صفحه نمايش شكل مي گيرد. درواقع پيكسل، كوچكترين عنصر سخت افزار و نرم افزارنمايشي يا چاپي است كه براي شكل گرفتن حروف، اعداد يا تصاوير مورد استفاده قرار مي گيرد. پيكسلها را مي توان به صورت گروهي و نيز به صورت جداگانه ايجاد، حذف، كپي و يا جابه جا نمود. تصاوير اسكن شده تصاويري هستند كه به كمك پيكسلها به نمايش گذاشته مي شوند.

برنامه فتوشاپ اصولاً با يك برنامه Vector مثل Adobe Iiiustrator فرق دارد. تصاوير ايجاد شده در برنامه Vector، از يك سري خطوط و منحني كه به صورت رياضي تعريف شده اند تشكيل مي شوند. به عنوان مثال: به هنگام طراحي يك مربع، به راحتي مي توان آن را انتخاب و جا به جا كرده يا در قسمت جلويا عقب يك تصوير ديگر قرار داد. از آنجا كه تصاويرRaster وابسته به درجه وضوح مي باشند، اگر اين تصاوير با درجه وضوح پايين ايجاد شوند، ممكن است با حاشيه ها و لبه هاي دندانه دار ظاهر شوندو در نتيجه جزئيات را با كيفيت مطلوب نمايش ندهند.

        آشنايي با سيستم نقش بيتي (Bit Map)

سيستم طراحي با نرم افزار فتوشاپ ازنوع نقش بيتي است. يعني تصاويري كه مورد ويرايش قرار مي گيرند از تعداد زيادي پيكسل درطول وعرض تشكيل شده اند.

درحقيقت تفاوت دررنگ پيكسل هاي تشكيل دهنده تصوير باعث مشخص شدن جزئيات تصويري مي شود. براي مثال برروي يك صفحه سفيد دايره اي رسم كنيد و آن را رنگ سياه بزنيد مي بينيد كه تمام نقاطي كه در داخل دايره قرار گرفته اند به رنگ سياه در آمدندو موجبات رويت تصوير را فراهم كرده اند.

ازآنجايي كه تصاويرما از نقاطي در طول وعرض تشكيل شده اند تصاوير به حالت دو بعدي ديده مي شوند. بنابراين تصاوير در فتوشاپ به صورت دو بعدي نمايان مي شوند. البته بايد اين نكته را هم در نظر داشته باشيم كه با ايجاد حالتهايي كه شبيه به حالت سه بعدي است شبيه سازي كرد ولي عملاً فعاليتهاي ما در دو بعد محدود خواهند بود.

        راههاي شبيه سازي سه بعدي:

1- سايه زدن در سطوح اجسام

2- سايه زدن درپشت اجسام

(البته بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه يك تصوير طرح بيتي (Bitmap) فقط شامل پيكسلهاي سياه و سفيد است. تصويري كه داراي چنين حالت رنگي است از درجه وضوح كمتري برخوردار است. و در اين حالت نمي توان از رنگهاي ديگر و نيز لايه ها و فيلترها استفاده كرد).

$           نكته: براي تبديل مد رنگي Bitmap به يك فايل رنگي ابتدا بايد تصوير را به حالت رنگ Grayscale تبديل كنيد.

توضيح شبيه سازي سه بعدي از حوصله كتاب حاضر خارج است.

        تعيين اندازه

گاهي اوقات اين سوال پرسيده مي شود كه «بايد در طول و عرض چه تعداد پيكسل بايد وجود داشته باشد؟»

جواب اين است كه به سايز تصوير خروجي ما بر روي كاغذ بستگي دارد. يعني ما سايزي كه مي خواهيم كاربراساس آن انجام گيرد پيكسل ها را مشخص مي كنيم.

ما هميشه اين نكته را بايد در نظر داشته باشيم كه در يك سايز ثابت هر چه تعدادپيكسلها بيشتر باشد اين پيكسلها كوچكتراست در نتيجه كيفيت بيشتر مي شود و در نتيجه به حجم آن افزوده خواهد شد بالعكس يعني هر چه تعداد پيكسلها كمتر باشد اين پيكسلها بزرگتر و كيفيت كمتري خواهيم داشت و حجم آن نيز به مراتب كمتر مي شود.

حال اگر شما اين كار را انجام دهيد اين سوال حتماً به ذهن شما خطور مي كند كه (چه تعداد پيكسلها براي چه ابعادي بر اساس واحدهاي استاندارد اندازه گيري، مناسب مي باشد؟)

بر اساس تجربه نشان مي دهد كه اگر در هر سانتيمتر (در طول و عرض) 118 نقطه باشد كيفيت مطلوبي ايجاد خواهد شد البته اين عدد مي تواند بين 100 تا 120 متغير باشد معمولاًدر كارهاي رنگي تعداد پيكسلهاي 120 مناسبتر خواهد بود اما براي كارهاي سياه و سفيد نياز به تعداد نقاط بيشتري خواهد بود كه ممكن است به 150 نيز برسد.

در مبحث گرافيك اصطلاحي به نام Resolution (به معناي ريز نمايي، كيفيت) وجود دارد. دركل تمامي مباحث اندازه گيري جزيي ازمبحث Resolution خواهند بود. اصطلاح ديگري نيز كه شما با آن سروكار داريد  dpi(Dot Per Inch) كه منظورهمان تعداد نقطه در اينچ است.

پس شما مي توانيد براي كيفيت بهتر تصاوير در هنگام چاپ در ابعاد متوسط و بزرگتر از عددي بينdpi 1440-300 استفاده كنيد.

        درجه وضوح تصوير

منظور از درجه وضوح تصوير، فاصله پبكسلها در تصوير مي باشدكه بر اساس تعداد پيكسلها در اينچ اندازه گيري مي شوند. به عنوان مثال:تصويري با درجه وضوح ppi 72 داراي 5184 پيكسل در يك اينچ مربع از تصوير است. هر چه قدر ميزان درجه وضوح بالاتر باشدتعداد پيكسلهاي بيشتري در تصوير وجود دارد. درجه وضوح تصوير، تعيين كننده حداكثر وضوحي است كه مي توانيد تصوير را با آن چاپ كنيد.

        اندازه و عمق پيكسلها:

اندازه يك تصوير روي صفحه نمايش به وسيله اندازه پيكسلهاي تصوير و اندزه و تنظيمات مونيتور تعيين مي شود. عمق پيكسلها برابر با تعداد بيتهاي اطلاعات ذخيره شده براي هر پيكسل است. هر چقدر عمر پيكسل بيشتر باشد، تعداد رنگ بيشترو نيزدقت بالاتري در نحوه نمايش رنگ تصاوير وجود خواهد داشت.

شما با خواندن اين فصل با اصطلاحات خوبي كه در فتوشاپ كاربرد دارند آشنا شديد پس بايد درمورد اندازه فايلها كه همان تعداد نقاط مي باشند بيشتر وارد شويد تا در حين كار به مشكل بر نخوريد.

 هاي تعريف شده مد رنگي ايجاد گردند.  والسلام



:: موضوعات مرتبط: ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ , آﻣﻮزش و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت , ,
:: برچسب‌ها: آموزش برنامه کرل کورل گرافیک corel draw ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: